
Vzhledem k současné, ve světě a především v Evropě, bezprecedentní situaci způsobenou virem SARS-Cov-2, monitorujeme situaci na českém bankovním trhu. Množí se dotazy našich epidemií zasažených klientů (velkou část klientů máme také v nejhůře zasažených a uzavřených oblastech).
Oslovili jsme tedy jednotlivé české banky s dotazem ohledně možnosti odkladu spátek a jejich aktuální postoj přinášíme níže.
Věříme, že pandemii úspěšně překonáme a přejeme nám všem pevné zdraví.
19. březen 2020, 15:00
Tým BNÚ
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Odklady splátek - stav nouze ke stažení v PDF zde
MONETA Money Bank
Nabízí dočasný tříměsíční odklad splátek. Jedná se o produkty Expres půjčka, Expres Business, konsolidace nebo hypotéka. Podmínkou je, že nebyl v prodlení k 13. 3. 2020. Klient musí vyplnit formulář (ke stažení na stránkách banky), který vyplněný odešlena odkladsplatek@moneta.cz.
Raiffeisenbank
Všechny klienty, žádající odklad splátek, je možné směrovat na web RB, kde najdou všechny informace: https://www.rb.cz/osobni/pujcky/odlozeni-splatek
Odklad splátek by měl být řešený vždy individuálně. Jakékoliv metodické informace, řešte s manažerkou pro BNÚ (viz. intranet).
Equa bank
Firemní úvěry
Banka v případě SME úvěrů nebude mít nastavený plošný postup a každý případ se vyhodnotí individuálně. V případě potřeby kontaktujte firemního bankéře, se kterým se daný úvěr sjednával.
Banka deklaruje, že se bude snažit vyjít vstříc.
Hypoteční úvěry
Aktuálně je možný pouze odklad splátek jistiny a odklad nelze udělat u nejbližší splátky, tzn. že nejbližší splátka proběhne celá a až u následují splátky bude možnost odkladu jistiny.
Banka pracuje na změnách, doporučuje počkat na nové info.
O odklad lze zažádat e-mailem na Call Centru nebo pobočce. Pokud se klient obrátí na svého poradce, stačí, aby poradce přeposlal email na kontaktní osobu v bance. Klient uvede následující informace:
- jméno klienta
- číslo úvěrové smlouvy
- telefonní číslo
- o co klient žádá
- důvod žádosti
- typ příjmu klienta
- informace, zda klient v aktuálním měsíci ještě dostal mzdu
Email se žádostí a požadované informace musí sepsat klient, poradce ho jen přeposílá kontaktní osobě. Upozorněte klienta, že vyřízení trvá, protože se žádost posuzuje (odklad není automaticky pro všechny žadatele). Vyhotoví dodatek a musí se podepsat. Způsob podpisu dodatků se zatím řeší.
Další zprocesování si již zajišťuje banka sama ve spolupráci s klientem.
Spotřebitelské úvěry
Odklad splátek je možný, primárně od dubnové splátky.
Klient se může obrátit na call centrum (222 010 222, klientske.centrum@equabank.cz) případně nejbližší pobočku (https://www.equabank.cz/adresy-pobocek)
Pokud se klient obrátí na svého poradce, platí vše výše uvedeno.
Komerční banka
Na webu www.kb.cz (a také na našem intranetu) je webový formulář, kde si klienti mohou o odklad splátek požádat.
Dle informace banky by mělo dojít ke skutečnému odkladu splátek a prodloužení splatnosti. Více informací dostane klient z telefonního centra KB po vyplnění formuláře.
Vliv do registrů nebude v žádném případě.
mBank
V tuto chvíli Banka usilovně pracuje na technickém řešení. Tato možnost se bude týkat jak hypotečních úvěrů, tak klasických půjček.
Banka pracuje na tom, aby vše šlo vyřešit z pohodlí domova a samozřejmě zdarma. O možnostech, jak mohou naši klienti požádat o odklad splátek, bude Banka informovat v nejbližší možné době.
Sberbank CZ
Sberbank v doložených a individuálně posouzených případech, poskytne klientům snížení splátek hypotečních a spotřebitelských úvěrů:
- pouze, pokud je klient ve finanční tísni nebo se do ní prokazatelně dostane,
- žádost o úlevu ve splácení musí vždy podat samotný klient, a to min. 5 pracovních dnů a více předem (žádosti s kratším termínem nelze technicky zpracovat),
- žádost zaslat elektronicky z emailu klienta nebo v nezbytných případech v písemné podobě
- netýká se smluv, u kterých je dlužná částka. Klient tedy aktuálně nesmí být po splatnosti vůči bance,
- snížení splátek bude realizováno pro splátky nejdříve od 1.4. 2020,
- vždy dojde k úpravě splátkového kalendáře předmětného úvěru, aby byl zachován původní termín splatnosti, dojde tedy k navýšení zbývajících měsíčních splátek,
- odklad splátek je zdarma bez poplatku, jistina bude navýšena na celé stokoruny směrem nahoru,
- ve vztahu k úvěrovým registrům (tj. do registru BRKI/NRKI) je prováděno formou restrukturalizace (Sberbank aktuálně jedná s ČNB ohledně možné změny přístupu ve vykazování),
- sepsání žádosti neznamená její automatické schválení, každá žádost bude individuálně posouzena.
Žádost o snížení splátek zasílá klient na mailovou adresu: ecl@sberbankcz.cz
Modrá pyramida - stavební spořitelna KB
V tuto chvíli řeší pracovníci z podpory splácení MPSS každý případ individuálně.
Žádost o odklad zaslat na e-mailovou schránku: podpora.splaceni@mpss.cz
Pracovníci MPSS budou klienta následně kontaktovat s bližšími informacemi a způsobem řešení.
Wüstenrot
Žádosti se posuzují individuálně, je možný odklad splátek. Žádost zašlete na e-mailovou adresu kontakt@wuestenrot.cz. Banka bude v nejbližších dnech informovat prostřednictvím internetových stránek.
Informace pod čarou: Případné odklady/prodloužení splátek nebudou mít dopady do registrů.
Důležité bude žádost o odklad dobře naformulovat, aby bylo jasné, z jakého důvodu klient žádá.
Raiffeisen stavební spořitelna
Žádost klient zašle prostřednictvím e-mailu, (vzhledem k situaci a kapacitě ne telefonicky), na adresu rsts@rsts.cz se zdůvodněním, proč o odklad splátek žádá.
RSTS bude ke každému klientovi přistupovat individuálně.
Stejná pravidla i postup platí pro žádosti o odklad splátek u vašich osobních úvěrů u RB.
Česká spořitelna / Stavební spořitelna České spořitelny - Buřinka
ČS odloží splátky úvěrů a hypoték o 3 měsíce a navíc za klienty po tuto dobu bude platit pojištění schopnosti splácet (pokud si ho sjednali). S odklady splátek banka začne od 1. dubna 2020 a předpokládá, že tato nabídka potrvá jeden měsíc.
Odklady splátek na 3 měsíce se budou týkat fyzických osob a podnikatelů a půjde o spotřebitelské půjčky, hypotéky, úvěry ze stavebního spoření nebo leasingové a firemní úvěry. Odklad splátek se netýká revolvingových produktů, jako je kontokorent, Peníze na klik, kreditní karty a úvěry s garancí EIF pro Start up.
Žádosti bude ČS sbírat od pátku 20. března online přes web banky a potvrzovat je klientům do George a e-mailu. Pokud klient nemá přístup na web, neumí vyplnit formulář, pomáhá mu jej vyplnit klientské centrum nebo bankéři v pobočkové síti.
Buřinka bude postupovat stejně jako ČS.
Hypoteční banka / ČSOB
Hypoteční banka a ČSOB vstřícně připravila pro klienty dvě varianty:
1) Dlouhodobý odklad splátek jistiny úvěru na dobu 6 až 12 měsíců
Jde o nejjednodušší způsob, jak se klientovi sníží dočasně aktuální splátka hypotéky (zhruba na polovinu), klient po tuto dobu bude platit úroky a případné poplatky a pojistné. Klient nemusí nic dokládat a pouze o odklad požádá prostřednictvím webových stránek HB, ČSOB nebo ČSOB Internet bankingem. Tato varianta je vhodná pro všechny, kteří potřebují dlouhodobě snížit svoje finanční zatížení.
2) Tříměsíční odklad celých splátek hypotéky
V tomto případě klient po dobu 3 měsíců nehradí bance ani splátky jistiny, ani úroků. Jistinu začne splácet po ukončení odkladu v rámci anuitních splátek, odložené splátky úroků za období tříměsíčního odkladu uhradí až na konci úvěru. Běžné poplatky spojené s úvěrem, stejně tak i případné pojištění hypotéky po dobu odkladu platí banka. Odklad celé splátky na tři měsíce je určen zejména pro klienty, kteří zcela přišli o příjem, ale předpokládají, že po 3 měsících se vrátí do běžného splácení
O odklad splátek může požádat každý klient, zaměstnanec nebo OSVČ s již dočerpaným úvěrem. V případě, že klient dosud nebyl v prodlení se splátkami, nebude mít odklad splátek negativní dopad do Bankovního registru klientských informací (BRKI). Obě žádosti vyřizuje Hypoteční banka pro klienty zdarma.
UniCredit Bank
Banka se doposud se nevyjádřila – připravuje řešení.