Vzhledem k současné, ve světě a především v Evropě, bezprecedentní situaci způsobenou virem SARS-Cov-2, monitorujeme situaci na českém bankovním trhu. Množí se dotazy našich epidemií zasažených klientů (velkou část klientů máme také v nejhůře zasažených a uzavřených oblastech).

Oslovili jsme tedy jednotlivé české banky s dotazem ohledně možnosti odkladu spátek a jejich aktuální postoj přinášíme níže.

Věříme, že pandemii úspěšně překonáme a přejeme nám všem pevné zdraví.

19. březen 2020, 15:00
Tým BNÚ


- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

Odklady splátek - stav nouze ke stažení v PDF zde


MONETA Money Bank

Nabízí dočasný tříměsíční odklad splátek. Jedná se o produkty Expres půjčka, Expres Business, konsolidace nebo hypotéka. Podmínkou je, že nebyl v prodlení k 13. 3. 2020. Klient musí vyplnit formulář (ke stažení na stránkách banky), který vyplněný odešlena odkladsplatek@moneta.cz.

Raiffeisenbank
Všechny klienty, žádající odklad splátek, je možné směrovat na web RB, kde najdou všechny informace: https://www.rb.cz/osobni/pujcky/odlozeni-splatek

Odklad splátek by měl být řešený vždy individuálně. Jakékoliv metodické informace, řešte s manažerkou pro BNÚ (viz. intranet).


Equa bank
Firemní úvěry
Banka v případě SME úvěrů nebude mít nastavený plošný postup a každý případ se vyhodnotí individuálně.  V případě potřeby kontaktujte firemního bankéře, se kterým se daný úvěr sjednával.

Banka deklaruje, že se bude snažit vyjít vstříc.

Hypoteční úvěry
Aktuálně je možný pouze odklad splátek jistiny a odklad nelze udělat u nejbližší splátky, tzn. že nejbližší splátka proběhne celá a až u následují splátky bude možnost odkladu jistiny.

Banka pracuje na změnách, doporučuje počkat na nové info.

O odklad lze zažádat e-mailem na Call Centru nebo pobočce. Pokud se klient obrátí na svého poradce, stačí, aby poradce přeposlal email na kontaktní osobu v bance.  Klient uvede následující informace:
- jméno klienta
- číslo úvěrové smlouvy
- telefonní číslo
- o co klient žádá
- důvod žádosti
- typ příjmu klienta
- informace, zda klient v aktuálním měsíci ještě dostal mzdu

Email se žádostí a požadované informace musí sepsat klient, poradce ho jen přeposílá kontaktní osobě. Upozorněte klienta, že vyřízení trvá, protože se žádost posuzuje (odklad není automaticky pro všechny žadatele). Vyhotoví dodatek a musí se podepsat. Způsob podpisu dodatků se zatím řeší.

Další zprocesování si již zajišťuje banka sama ve spolupráci s klientem.

Spotřebitelské úvěry
Odklad splátek je možný, primárně od dubnové splátky.
Klient se může obrátit na call centrum (222 010 222, klientske.centrum@equabank.cz) případně nejbližší pobočku (https://www.equabank.cz/adresy-pobocek)

Pokud se klient obrátí na svého poradce, platí vše výše uvedeno.


Komerční banka
Na webu www.kb.cz  (a také na našem intranetu) je webový formulář, kde si klienti mohou o odklad splátek požádat.

Dle informace banky by mělo dojít ke skutečnému odkladu splátek a prodloužení splatnosti. Více informací dostane klient z telefonního centra KB po vyplnění formuláře.

Vliv do registrů nebude v žádném případě.


mBank
V tuto chvíli Banka usilovně pracuje na technickém řešení. Tato možnost se bude týkat jak hypotečních úvěrů, tak klasických půjček.

Banka pracuje na tom, aby vše šlo vyřešit z pohodlí domova a samozřejmě zdarma. O možnostech, jak mohou naši klienti požádat o odklad splátek,  bude Banka informovat v nejbližší možné době.


Sberbank CZ
Sberbank v doložených a individuálně posouzených případech, poskytne klientům snížení splátek hypotečních a spotřebitelských úvěrů:
-  pouze, pokud je klient ve finanční tísni nebo se do ní prokazatelně dostane,
- žádost o úlevu ve splácení musí vždy podat samotný klient, a to min. 5 pracovních dnů a více předem (žádosti s kratším termínem nelze technicky zpracovat),
- žádost zaslat elektronicky z emailu klienta nebo v nezbytných případech v písemné podobě
- netýká se smluv, u kterých je dlužná částka. Klient tedy aktuálně nesmí být po splatnosti vůči bance,
- snížení splátek bude realizováno pro splátky nejdříve od 1.4. 2020,
- vždy dojde k úpravě splátkového kalendáře předmětného úvěru, aby byl zachován původní termín splatnosti, dojde tedy k navýšení zbývajících měsíčních splátek,
- odklad splátek je zdarma bez poplatku, jistina bude navýšena na celé stokoruny směrem nahoru,
- ve vztahu k úvěrovým registrům (tj. do registru BRKI/NRKI) je prováděno formou restrukturalizace (Sberbank aktuálně jedná s ČNB ohledně možné změny přístupu ve vykazování),
- sepsání žádosti neznamená její automatické schválení, každá žádost bude individuálně posouzena.

Žádost o snížení splátek zasílá klient na mailovou adresu: ecl@sberbankcz.cz


Modrá pyramida - stavební spořitelna KB
V tuto chvíli řeší pracovníci z podpory splácení MPSS každý případ individuálně.

Žádost o odklad zaslat na e-mailovou schránku: podpora.splaceni@mpss.cz 
Pracovníci MPSS budou klienta následně kontaktovat s bližšími informacemi a způsobem řešení.


Wüstenrot
Žádosti se posuzují individuálně, je možný odklad splátek. Žádost zašlete na e-mailovou adresu kontakt@wuestenrot.cz. Banka bude v nejbližších dnech informovat prostřednictvím internetových stránek.

Informace pod čarou: Případné odklady/prodloužení splátek nebudou mít dopady do registrů.
Důležité bude žádost o odklad dobře naformulovat, aby bylo jasné, z jakého důvodu klient žádá.



Raiffeisen stavební spořitelna
Žádost klient zašle prostřednictvím e-mailu, (vzhledem k situaci a kapacitě ne telefonicky), na adresu rsts@rsts.cz  se zdůvodněním, proč o odklad splátek žádá.

RSTS bude ke každému klientovi přistupovat individuálně.
Stejná pravidla i postup platí pro žádosti o odklad splátek u vašich osobních úvěrů u RB.


Česká spořitelna / Stavební spořitelna České spořitelny - Buřinka
ČS odloží splátky úvěrů a hypoték o 3 měsíce a navíc za klienty po tuto dobu bude platit pojištění schopnosti splácet (pokud si ho sjednali). S odklady splátek banka začne od 1. dubna 2020 a předpokládá, že tato nabídka potrvá jeden měsíc.

Odklady splátek na 3 měsíce se budou týkat fyzických osob a podnikatelů a půjde o spotřebitelské půjčky, hypotéky, úvěry ze stavebního spoření nebo leasingové a firemní úvěry. Odklad splátek se netýká revolvingových produktů, jako je kontokorent, Peníze na klik, kreditní karty a úvěry s garancí EIF pro Start up.

Žádosti bude ČS sbírat od pátku 20. března online přes web banky a potvrzovat je klientům do George a e-mailu. Pokud klient nemá přístup na web, neumí vyplnit formulář, pomáhá mu jej vyplnit klientské centrum nebo bankéři v pobočkové síti.

Buřinka bude postupovat stejně jako ČS.


Hypoteční banka / ČSOB
Hypoteční banka a ČSOB vstřícně připravila pro klienty dvě varianty:

1) Dlouhodobý odklad splátek jistiny úvěru na dobu 6 až 12 měsíců
Jde o nejjednodušší způsob, jak se klientovi sníží dočasně aktuální splátka hypotéky (zhruba na polovinu), klient po tuto dobu bude platit úroky a případné poplatky a pojistné. Klient nemusí nic dokládat a pouze o odklad požádá prostřednictvím webových stránek HB, ČSOB nebo ČSOB Internet bankingem. Tato varianta je vhodná pro všechny, kteří potřebují dlouhodobě snížit svoje finanční zatížení.

2) Tříměsíční odklad celých splátek hypotéky
V tomto případě klient po dobu 3 měsíců nehradí bance ani splátky jistiny, ani úroků. Jistinu začne splácet po ukončení odkladu v rámci anuitních splátek, odložené splátky úroků za období tříměsíčního odkladu uhradí až na konci úvěru.  Běžné poplatky spojené s úvěrem, stejně tak i případné pojištění hypotéky po dobu odkladu platí banka. Odklad celé splátky na tři měsíce je určen zejména pro klienty, kteří zcela přišli o příjem, ale předpokládají, že po 3 měsících se vrátí do běžného splácení

O odklad splátek může požádat každý klient, zaměstnanec nebo OSVČ s již dočerpaným úvěrem.  V případě, že klient dosud nebyl v prodlení se splátkami, nebude mít odklad splátek negativní dopad do Bankovního registru klientských informací (BRKI). Obě žádosti vyřizuje Hypoteční banka pro klienty zdarma.


UniCredit Bank
Banka se doposud se nevyjádřila – připravuje řešení.